onsdag den 17. oktober 2012

Julen nærmer sig


Jeg har tænkt mig at prøve at lave min egen snaps i år. Jeg synes ligesom det hører julen til. Og så kunne det jo også være, at jeg fandt en snaps jeg rent faktisk kunne lide!!! Jeg har søgt lidt på nettet og fundet en opskrift som jeg lige deler med jer. Men har du gode ideer til, hvordan og hvorledes man opnår et super resultat, så hører jeg gerne fra dig :-) Se her:
OPSKRIFT:
1-2 kanelstænger (ca. 5 cm hver)
½ vaniljestang der flækkes og åbnes
5 hakkede mandler
10 hele nelliker
2 stjerneanis
4 kardemommekapsler (hvad søren det så end er!!)
½ muskatnød
1/4 økologisk appelsinskal (husk, den skal være økologisk så vi undgår sprøjtegift)
50 cl klar Brøndum eller evt. en anden neutral snaps.
FREMGANGSMÅDE:
Kom alle ingredienserne i et glas med låg og hæld snapsen over. Luk glasset til og lad snapsen stå og trække i et par dage.
Når smagen er passende (se, her bliver det sjovt for det kræver jo at man smager), filtreres ingredienserne fra. Lad dog appelsinskallen blive tilbage. Lad snapsen lagre i 1-2 uger. Jo længere appelsinskallen trækker, desto kraftigere bliver smagen. Tag appelsinskallen op og hæld snapsen på flaske.
PYNT:
Rengør en tom flaske (f.eks. en ginflaske, men man kan jo også købe klare flasker mange steder med skruelåg eller prop). Pynt flasken ved at skrive på den med en rød eller hvid glaspen. Der kunne evt. stå "Charlottes Julesnaps - Årgang 2012 - Til dig, Fra mig". Slå bånd om halsen (på flasken altså - he he) og sæt en hel kanelstang, lidt stjerneanis, en vanilestang eller hvad du har lyst til bag båndet. Luk flasken tæt.
VOILA - en julegaveide... hvis der ellers er mere tilbage når man er færdig med at smage ;o) Jeg skal helt sikkert prøve det. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar